Wikia

Csillagok háborúja

Coruscant

Vitalap4
2 459pages on
this wiki
      HanCsubi javít „Energiaszabályozót... most! Ez nem az. Hozd a hidrokulcsokat!”
Coruscant
Coruscant
Asztrografikus adatok
Szektor

Coruscant szektor

Rendszer

Coruscant rendszer

Napok száma

1: Coruscant Prime

Holdak száma
Koordináta

(0,0,0)

Távolsága a Magtól

10 000 fényév

Rácskoordináta

(0,0,0)

Sziderikus periódus

24 standard óra

Forgási periódus

368 helyi nap

Fizikai adatok
Osztály

Szárazföldi

Átmérő

12 240 km

Légkör

Lélegezhető

Éghajlat

Mérsékelt, szabályozott

Gravitáció

Normál (kb. 9,81 m/s)

Főbb talajfajták
Szárazföldi vizek

5% alatt (29%-a a sarki jégsapkákban)

Látnivalók
Társadalmi adatok
Őshonos fajok
Egyéb fajok

Számos betelepült faj

Hivatalos nyelv(ek)

Galaktikus közös nyelv

Kormányzat

Diktatúra (korábban és később a Galaktikus Köztársaság)

Lakosság
  • Hivatalos népszámlálás: 1 billió (Az angol weblapon "trillion", de ez senkit ne tévesszen meg) fő az állandó földi lakóhelyeken (emberek 70%, egyéb fajok 30%)
  • Ezen felül még ideiglenes lakosok, munkások, nemregisztrált népesség, valamint az orbitális épületek lakói
Főbb városok

Galaktikus Város (Köztársasági Város, Coruscant Város, Főváros, Birodalmi Város, Új Köztársasági Város) (főváros)

Fő import termékek
  • Élelmiszer
  • Egészségügyi tételek
Fő exporttermékek
  • Kulturális cikkek
Hovatartozás

A Coruscant (másképpen Birodalmi Központ vagy a Mag királynője) a galaxis politikai középpontja volt. A galaktikus történelem folyamán mindig a legjelentősebb bolygónak számított. A Galaktikus Köztársaság, a Galaktikus Birodalom, az Új Köztársaság, rövid ideig az Újjászületett Birodalom, majd a Yuuzhan Vong Birodalom, a Szabad Szövetségek, a Fel Birodalom és Darth Krayt Birodalmának fővárosa volt. ha valamelyik kormányzat megszerezte a bolygó feletti ellenőrzést, akkor az irányítás is szinte az övé lett.

A galaxis számos nagy kereskedelmi útvonala érintette Coruscantot—beleértve a perlemian Kereskedelmi Útvonalat, a koréliai Utat, a Metellos Kereskedelmi Útvonalat, a Koros Főágat és a Szabad Corridort. Ezek jócskán gyarapították is a bolygót. A bolygó hipertéri koordinátája (0,0,0) volt, innen ered a katonai elnevezéseként használt Tripla Nulla. Ennek megfelelően Coruscant és a környező rendszerek harcászati neve is a Nullás szektor volt.

A bolygón elterülő hatalmas metropoliszt több kisebb "város"-ra osztották fel, melyek nagyjából egy-egy normál méretű országnak feleltek meg. Adminisztratív központként a köztársasági érában mint Galaktikus Város, Coruscant Város, Köztársasági Város, illetve A Csúcsok Városa emlegették. A Birodalom uralma alatt Birodalmi Város, az Új Köztársaság idején Új Köztársasági Város, később pedig, a yuuzhan vongok irányításakor a Yuuzhhan'tar nevet kapta.

JellemzőkSzerkesztés

FelszínSzerkesztés

Geológiailag a bolygó olvadt magból, szilárd köpenyből és szilikátos kéregből épült fel. A sarkokon jégsapkák alakultak ki, melyek a turisták kedvelt úticéljai voltak.

A Coruscant felszínét kilométer magasságú felhőkarcolók és városok borították, melyeket időszakoktól függően több száz milliárd élőlény népesített be. A klónok háborúja végén a hivatalos népszámlálás szerint egy billió (1.000.000.000.000) lakosa volt a városbolygónak. Az adatok nem tartalmazzák az átmenetileg itt tartózkodókat, ideiglenes munkavállalókat, nem regisztrált népességet, valamint az orbitális létesítmények dolgozóit. Emiatt a Coruscant "valódi" népességét a hivatalos háromszorosára becsülték.

A felhőkarcoló-rengeteg lényegesen visszaszorította a természetes élővilágot, így a hegyeket, óceánokat is, melyek egykor hatalmas kiterjedésűek voltak. A Galaktikus Várost több szintre, megatömbökre, tömbökre és altömbökre osztották. Coruscant maga kvadránsokra, azok pedig zónákra különültek el. A felhőkarcolók aljánál volt az úgynevezett alváros,ahová sosem ért le a napfény. Mesterséges fényforrások világították be az alsó szinteket, a hologramos hirdetések pedig mindenhol megtalálhatóak voltak. Az itt élőket "Twilighter"-eknek nevezték.

VízSzerkesztés

Coruscantot valamikor hatalmas óceánok borították. A túlnépesedés eredményeként a víz óriási tárnákba került, és ott raktározódott. Egyedül a Nyugati-tenger maradt meg természetes voltában, melynek hullámain a turisták által kedvelt, mesterségesen kialakított szigetek úsztak.

A nagy kiterjedésű vizek hiányában a coruscanti építészet, sok más világhoz hasonlóan, igyekezett saját vízraktározó rendszerrel ellátni a monumentális épületeket. Az utánpótlás biztosítására pedig a jégsapkák olvasztásával nyert vizet szerteágazó csőhálózaton keresztül juttatták el a város különböző részeihez.

Manarai-hegyekSzerkesztés

A városbolygó kevés ép természeti képződményeinek egyikének számítottak a Manarai-hegyek, melyek ikercsúcsai a Birodalmi Palota közelében jól kiemelkedtek a földből. Rajta volt fellelhető a legmagasabb csúcsnak számító Umate, számos lebegő étterem, a Monument Plaza, valamint az Umate Lángja kultusz fő helyszíne is. A magaslatok alatt rejtették el a Lusankya A yuuzhan vongok támadásában a Manarai-hegyek elpusztultak.

SzomszédságokSzerkesztés

A Galaktikus Várost több ezer kvadráns alkotta, melyek mindegyikét tovább osztották szektorokká. A hivatalos térképeken minden szektor rendelkezett egy számmal, ugyanakkor gyakran előfordult az is, hogy az adott városrészt egy rendes névvel is illettek, így a H-46-os szektort, mely egy ott élő, befolyásos családról kapta a Sah'c Város elneveztést, vagy a Gyártelep, ahol a Coruscant legnagyobb ipari zónája jött létre. Egyedi esetekben a területen megtalálható tevékenységek alapján is különítették el a szektorokat: ez alapján jöttek létre kormányzati és szenátor-, pénzügyi (ezen belül banki), lakossági, kereskedelmi, ipari és gyári zónák. A két utóbbinak a Coruscanton tipikusan nagy területeket határoztak meg. A Gyártelep sokáig a Galaxis legnagyobb ipari létesítményének számított, ahol űrhajók alkatrészeit, droidokat és más, nehezen előállítható termékeket gyártottak. Ahogy azonban a termelés jóval olcsóbbá és hatékonyabbá vált a külsőbb bolygókon, a vállalatok fokozatosan oda telepítették át üzemeiket a Coruscantról. A kiürűlt épületekben burjánzani kezdett a bűnözés, sok helyi elhagyta a környéket. A másik hasonló, ámde jóval veszélyesebb városrész a Gyártó kerület volt, mely egykor szintén a coruscanti ipar szívének számított. Azonban egy idő után már nem tudta felvenni a versenyt a Magvilágok többi üzemével. A nagy Jedi tisztogatás idején a terület szinte teljesen elnéptelenedett az utcákon kószáló, elvadult droidok miatt. Emiatt ellentétes világ alakult ki a Coruscant többi, népes és jóléti helyeivel szemben. Még a Déli Alvilágnál vagy a Láthatatlan Szektornál is veszélyesebbnek tartották, ahol a törvények semmit sem értek. A bolygó egy másik szektora volt a Coco Város (nevét a "Közös Kereskedelem" angol rövidítése után kapta). Itt sok különböző faj telepedett le és dolgozott a helyi üzemekben. Egy részben körülkerített, nyitott tér, a Szenátusi Épülethez közel eső Oszloptér adott otthont a HoloNet zömének és más médiatársaságoknak.

SportSzerkesztés

A Galaktikus Köztársaság utolsó éveiben chin-bret lett a legnépszerűbb sport a városbolygón. A játékosoknak az úgynevezett pikert kellet vinniük a pályán. Leghíresebb színtere a T'Chuk Aréna volt.

ÉlhetőségSzerkesztés

A Coruscant viszonylag messze esett kisméretű csillagjától, a Coruscant Prime-tól, 207-től 251 millió km-ig terjedt a távolság. A bolygó éghajlata eredetileg nem tette lehetővé az emberek letelepedését. Ezért a telepesek orbitális tükrökkel irányították a bolygóra a napsugarak melegét és fényét. E tükrök egy része elpusztult a coruscanti ütközetben a klónok háborúja vége felé; ennek későbbi hatásai viszont ismeretlenek. Az viszont ismeretes, hogy YE 19-ben és YU 3-ban szokatlan viharok és esőzések voltak, valószínűleg a megmaradt műholdak okozta napfényközvetítés miatt.

A bolygó egy óra alatt több trillió tonna hulladékot termelt. Erre a problémára gondolva igyekeztek minden lehetséges dolgot, a ruháktól kezdve, a csomagokon át, egészen a különféle szerkezetekig, újrahasznosítani. Bizonyos hulladékokat, így a leselejtezett hiperhajtómagokat is, a Coruscant ötezer szemétgyűjtőjének egyikébe kerültek. Ezután dobozokba és vegyi tárolókba tették, majd szűk bolygó körüli pályára állították őket. Innen a hulladékot űrhajók összegyűjtötték és elszállították a közeli holdakhoz raktározásra. A legveszélyesebb tételeket a közeli napba vezették, ahol teljesen elégtek. Amit nem szállítotak el vagy semmisítettek meg, azt különféle olajokkal, illetve hulladékbontó férgekkel bontották le. A férgek apróbb darabokra rágták a szemetet, szerves anyagokká, műanyaggá vagy visszanyerhető fémmé alakítva azt. A "végtermék"-ből aztán szén-dioxid, metán vagy más gáz keletkezett. A Coruscant másik égető problémája az elképzelhetlen mennyiségű szén-dioxid volt, mely a több trilliónyi népesség okozta hőenergiából származott. Az atmoszféra romlásának megakadályozása végett a felsőbb légrétegekben légkörtisztító gépeket alkalmaztak. Az első, bolygószerte meghírdetett akció a Coruscanti Légkör-visszaállítási Program volt a Galaktikus Köztársaság idején.

A bolygómaghoz közel erősugárzó állomásokat hoztak létre. A Coruscant legalacsonyabb, jobbára elnéptelenedett szintjeit különböző mutánsok és dögevők vették birtokukba, olyanok, mint például a mítikus, kannibál cthonok. A sok épület, melyek némelyike több milliárd tonnát is nyomott, egyre jobban süllyedt a bolygókéregben.

A galaktikus normál időt a Coruscanton fejlesztették ki és ahhoz is igazították, így egy nap 24 órából, egy év pedig 368 napból állt.

TörténetSzerkesztés

A Köztársaság előttSzerkesztés

A Coruscant kezdeti történelme nagyon vázlatosan és alig ismert. Sokak szerint a Coruscant az emberi őshaza. Évezredekkel ezelőtt a celestialok az embereket a Coruscantról szállíthatták a Corellia benépesítésére.

YE 200000 körül az emberszerű taungok megpróbálták meghódítani a Zhell Zászlóaljainak tizenhárom eredeti emberi népét. Egy vulkán megtizedelte a Zhellt, és a hamu két éven keresztül lepte el az eget, így a taungok felvették a Dha Werda Verda (Az Árny Harcosai) nevet. Később az emberi Zhell újraszerveződött, és kiűzte a taungokat.

Százezer évvel később a columik mérték fel a Coruscantot, akik a bolygót egy primitív csalódásnak vélték a bolygóméretű Galaktikus Város megléte ellenére. Az új épületek a régiekre épültek. Ennek eredményeképpen nem volt szabad terület a bolygón. A város elfeledett alsóvárosában sötétség, szenny és bűn honolt. Magasabban helyezkedtek el a kormányzati hivatalok és az elit palotái. Az alsó ötven szint állítólag YE 95000-ben látott utoljára napfényt.

Coruscant egyike volt a sok világnak, amit a rakatak Végtelen Birodalma meghódított, akik az emberi rabszolgákat arra használták, hogy megépítsék a Csillagkohót YE 30000-ben. A rakatai uralom során a coruscanti emberek kolonizációs törekvései alvó hajókra korlátozódtak, amik célpontjai az Alderaan, a Tion köd, a Seoul 5, a Kuat, az Alsakan, az Axum, az Anaxes, az Atrisia, a Metellos, a Corulag és sok más bolygó volt. A rakatakat később egy hatalmas járvány tizedelte meg, több lázadást indítva a Coruscanton és más elfoglalt bolygón.

A következő két évszázadban a Coruscant a többi Magvilággal, köztük a Corelliaval, az Alderaannal, a New Plymptoval és a Duroval állt kapcsolatban hypertér ágyúkon keresztül a Herglic Kereskedelmi Birodalomban. Ebben az időben történt, hogy a coruscanti kormányzat békésen magába olvasztotta az Azúr Birodalmat. Ezek alatt a Köztársaság-előtti évek alatt a Coruscant és szomszédai nyelvei a Régi Köztársaságba olvasztották őket.

Fiatal KöztársaságSzerkesztés

YE 25053-ban, a koréliaiak és a durosok feltalálták a hyperhajtóművet, aminek hatására a Coruscant lett egy demokratikus szövetség, a Galaktikus Köztársaság székhelye. 53 évvel később a bolygó lett a galaktikus központ, és a Köztársaság székhelye maradt huszonötezer éven keresztül. Nem sokkal a Köztársaság megalakulását követően a feltérképezték Perlemiai Kereskedelmi Útvonalat, mely során a Coruscant kapcsolatot létesített az Ossusszal, jedi lovagokat hozva az Köztársasághoz. A következő évezred során feltérképezték a Koréliai futamot, a Coruscantot a Corelliahoz és a mögötte lévő területhez kötve. Ebben az időben fedezték fel a sugárvetőket, és a híres Galaktikus Múzeum YE 12000-ben épült.

A legelejétől fogva, mivel Coruscant volt a Köztársaság fővárosa több háború elsődleges célpontja volt. Az első ezek közül a háborúk közül a Tionese Háború volt, ami a Deservo és Tion Dicsőséges Szövetsége ellen zajlott YE 24000-ben, amikor a Coruscantot tionese nyomásbombákkal rombolták le. A többi korai háború az Alsakan Konfliktus, a Duinogwuin Viszály, a Nagy Hypertér Háború, a Harmadik Nagy Szakadás, a Nagy Droid Forradalom és a Nagy Sith Háború volt.

Az Ossus pusztulása után a Jedi Tanács a coruscanti Jedi Templomban állította fel székhelyét, ahova sok jedi relikviát szállítottak az Ossusról. A Templomot jelentősen kiterjesztették, köztük az eredeti Jedi Tanács Szoba épületét. A Templomot többször is újították, köztük YE 3519-ben, YE 2519-ben (amikor a Jedi Könyvtár épült), YE 2019-ben, és YE 1000-ben (amikor a Templom tornyai véglegesen megépültek).

Valamikor megépítették a Szenátusi Rotundát, ami helyettesítette a korábbi gyülekezet helyét. A masszív építmény külső része túlélte a bolygó átalakítását az új Yuuzhan'tarrá.

A Köztársaság végeSzerkesztés

A Régi Köztársaság bukása gyakorlatilag egy jól megrendezett színjáték volt, amelynek színpada ez a bolygó volt. (32 YE)-ben Palpatine szenátor, aki a Naboo bolygóját képviselte, megbuktatta Valorun főkancellárt, és ő lépett a helyébe, ezzel előkészítve a régi rend végső bukását...

A klónháborúk alatt a Coruscant biztonságos bolygónak számított. Óriási létszámú klón-helyőrség volt itt, ráadásul a Jedi-tanács továbbra is itt ülésezett. (19 YE)-ben azonban váratlan dolog történt: Grievous tábornok droidserege egy huszárvágással elfogta Palpatine kancellárt, de még mielőtt eltűnhetett volna, Obi-Wan Kenobi és Anakin Skywalker szabotálták az akciót. Ez volt a híres Coruscanti-csata, amely a klónháborúk egyik utolsó jelentős ütközete volt.
Arc170s battle

Klón-vadászok törnek elő a Coruscanti- csatában

Galaktikus BirodalomSzerkesztés

Új KöztársaságSzerkesztés

Hapes KonzorciumSzerkesztés

Thrawn-krízisSzerkesztés

Palpatine újjászületéseSzerkesztés

BékeSzerkesztés

Második ImpériumSzerkesztés

Yuuzhan'tarSzerkesztés

Galaktikus SzövetségSzerkesztés

Második galaktikus polgárháborúSzerkesztés

Új Galaktikus BirodalomSzerkesztés

VédelemSzerkesztés

Gazdasági riválisok és más politikai központokSzerkesztés

A színfalak mögöttSzerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki