Wikia

Csillagok háborúja

TIE/In vadász

Vitalap0
2 481pages on
this wiki
      Droidöntöde „Jóságos tervezőm! Megáll a processzorom! Gépek gyártják a gépeket!”

TIE vadász
TIE vadász
Gyártás
Tervek és gyártás

Sienar Fleet Systems

Gyártmány

TIE (Iker Ionhajtómű)-sorozat csillagvadász

Osztály

csillagvadász

Egységár

60 000 kredit

Főbb adatok
Hossz

6,3 méter

Legnagyobb gyorsulás

4100 G

Légköri végsebesség

1200 km/h

Meghajtás
Hipermeghajtó

nincs

Páncélzat

nincs

Rakomány

max. 65 kg

Fegyverzet

SFS L-s1 lézerágyú (2)

Személyzet
  • eredet. birodalmi változat:
    • pilóta (1)
  • átalakított, lázadó változat:
Használat
Szerep

csillagvadász

Szolgálatba állás

YE 18

Korszak(ok)
Hovatartozás

A TIE vadász (magyar fordításban: Iker Ionhajtómű vadász) a Galaxis egyik legelterjedtebb csillagvadásza, a rohamosztagosok és a csillagrombolók mellett pedig a Galaktikus Birodalom hatalmának és katonai erejének jelképe volt. A Sienar Fleet Systems tervezőirodáiban megszületett vadász nem rendelkezett sem páncélzattal, sem életfenntartó berendezésekkel, de nagy sebességének, kiváló manőverezőképességének és persze félelmetes megjelenésének köszönhetően minden típusú vadászgéppel fel tudta venni a versenyt.

Általános leírás Szerkesztés

TIE felépítése

A TIE vadász felépítése.

A Birodalom korai idejében a leggyakoribb vadászgép. Kódjelzése TIE/ln starfighter. A Birodalom fennhatósága alatt lévő bolygókon, és környékükön mindennapos látvány voltak a hármasával járőröző TIE Vadászok. Viszonylag gyors vadászgép, 100 MGLT-vel halad az űrben, a légkörben 1200 km/h-val. Hiperhajtóműve nincs. Talán a valaha volt legkönnyebb űrhajó. A szárnyak hossza 6.3 méter. Személyzetnek mindössze egy pilóta kell. 65 kg terhet képes szállítani. A vadászgép hiába sikeres, azért van jópár hibája. Ilyen például a teljes védtelenség, hiszen csak egy nagyon vékony Quadanium réteg biztosítja a "védelmet". Szintén hiba, hogy képtelenek a vadászok eltávolodni a bázistól. A vadásznak nincs életfenntartó berendezése, így erről a pilóta ruhája gondoskodik. A TIE Vadász felépítése is az egyszerűségre törekszik. Mindössze egy gömb alakú pilótafülke, és két hatszög alakú szárny. A szárnyak külső felületén vannak elhelyezve a napkollektorok. A vadászgép hajtóanyaga nagynyomású radioaktív gáz, amit a pilótafülke hátulján kell betölteni. A pilótafülke belső berendezése spártai egyszerűséget mutat. A meglehetősen kényelmetlen ülésben elhelyezkedve a pilótának a lábával kell a sebességet szabályoznia. Ezen kívül mindössze egy botkormány, és egy nagyon egyszerű műszerfal található meg benne. Az egyetlen dolog, amiben felülmúlja a Szövetségi vadászok berendezését, az a célzórendszer. A Sienar gyártotta műszer sokkal jobb és pontosabb képet ad a célpontról, mint az InCom, és más felkelő cégektől kikerült célzóberendezés. A TIE Vadászok különleges szerepet töltenek be a Birodalomnál. A pilótákat hatalmas Birodalmi Akadémiákon képzik ki. A jelentkezők alig 10 százaléka jut el odáig, hogy egy TIE Vadász pilótafülkéjébe ülhet. A pilóták soha nem vezetik kétszer ugyanazt a gépet. Így nem alakulhat ki érzelmi kötődés a gép és a pilóta közt. mint a Szövetségnél. A Birodalmi pilótákat arra tanítják, hogy vakon bízzanak a feletteseikben, hiszen segítség nélkül még kiszállni sem tudnak a vadászból. A TIE Vadászok egy sor különböző küldetés elvégzésére alkalmasak. A legfontosabb céljuk legyőzni a Lázadók flottáját, és megvédeni a birodalmi harcbázisokat.

Történet Szerkesztés

„Túl gyorsan jönnek!”
Luke Skywalker[forrás]

az erő az univerzumot összetartó lélek [idézet yoda]

Az első, eredeti, ámde kísérleti T.I.E. vadászok sikerének hatására a Sienar Fleet Systems egy egész sorozatnyi csillagvadásztípust fejlesztett ki a Birodalom számára. A TIE vadász ennek a családnak volt a legelterjedtebb tagja és ez vette át az első vadászok helyét a Birodalom rettegett flottájában. Az kísérleti verzió teljesítményben megegyezett a lázadók X-szárnyújával, de az újabbak javított hajtóművei és erősebb fegyverei már felülmúlták ellenfelüket.

A TIE vadász a galaktikus polgárháború alatt lett a Galaxis legelterjedtebb vadásza és ekkor vált a Birodalom teljhatamának szimbólumává is. Néhány TIE a lázadók kezére került, akik alkalomadtán birodalmi létesítmények szabotálására használták őket.

A Birodalom és a Sienar vállalat karöltve azt tervezte, hogy az egyszerű vadászok helyét a TIE elfogóvadász veszi majd át, és valóban, az elfogók már jelentős számban harcoltak az endori csatában. Ennek a tervnek csak a birodalmi kormányzat bukása vetett véget. Ahogy a Birodalmi Maradvány egyre inkább visszahúzódott, több és több hajógyár került az Új Köztársaság kezére, ezzel a TIE vadászok gyártása is megtorpant. Az Új Köztársaság kevés hasznát vette az elkobzott TIE vadászoknak, de pajzzsal felszerelt változataikat előszeretettel használta rendfenntartásra az olyan rendszerekben, ahol a TIE vadászt nem a Birodalom jelképének tartották.

A Birodalmi Maradvány és az Új Köztársaság közötti béke megkötése után a birodalmiak gyártelepek hiányában különböző fajoktól vásárolt csillagvadászokat kezdtek használni, így a TIE vadászok korszaka fokozatosan lezárult.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki